Az ősz színei és ízei

 „Itt van az ősz, itt van újra,
S szép, mint mindig, énnekem.”

és finom is. 

Most érik nagyon sok gyümölcs és zöldség. Itt az ideje, hogy még jobban feltöltsük vitamin raktárainkat télire. Úgyhogy gyerünk ki a kertbe és/vagy a piacra, hogy beszerezzük kedvenceinket. Az ősz nem csak a színek kavalkádja, hanem az ízeké is. A nyár üde ropogóssága már egy kicsit enyhült, és a helyét átadja a krémesebb, lágyabb ízeknek.

Nézzünk is bele az őszi bőségszarúba:

Alma

Szinte mindenki kedvence. Itthon ehhez a gyümölcshöz lehet a legkönnyebben és legolcsóbban hozzájutni. Így jelentős vitamin és ásványianyag forrás. Lássuk mi mindent tartalmaz (100 g):

energia: 31 kcal
fehérje: 0,4 g
szénhidrát: 7 g
zsír: 0 g

Kalciumot, foszfort, vasat, magnéziumot, nátriumot, káliumot, nyomelemeket, valamint B-komplex vitaminokat, és C-vitamint is tartalmaz, ami a héjban található meg a legnagyobb mennyiségben. A B-vitaminok nagyon jó hatással vannak az emésztésre, mivel serkentik, elősegítik a táplálék felszívódását. Az alma főleg vízben oldódó rostokat tartalmaz, ami jó hatással van az emésztésre, a koleszterin és a vércukor szint egyensúlyban tartására. Antioxidáns tartalma segíti a szervezet védekező mechanizmusait.

A konyhában is sokrétűen használható alapanyag, készülhet belőle sütemény, müzli, gyümölcs vagy zöldségsaláta, leves, szósz, húsok ízesítője, kísérője. Kipréselt leve sokak kedvence. A legjobb hatást természetesen, akkor érjük el, ha nyersen fogyasztjuk héjával együtt.

Brokkoli

Egy káposzta féle, ezért a keresztes virágzatúak családjához tartozik. Rendkívül sok jó tulajdonsággal rendelkezik, egyik legegészségesebb zöldségünk. Nézzük is meg mit tartalmaz (100 g):

energia: 24 kcal
fehérje: 3,3 g
szénhidrát: 2,1 g
zsír: 0,2 g

Nagyon sok kalcium, kálium, magnézium, nátrium, vas található benne, jelentős a C és K-vitamin tartalma, ezen kívül B-vitaminokat is tartalmaz. Alacsony glikémiás indexe miatt csökkentett szénhidráttartalmú diétákba könnyen beilleszthető. Jótékony hatását még a rákmegelőző étrendek is használják.

Alapanyagként hasonlóan használhatjuk, mint a karfiolt. A klasszikus krémleves, csőben sült, vagy párolt brokkoli háromszögéből kitörve, készíthetünk belőle quichet, rétest, salátákat. Ha fasírt vagy tallér formájában tálaljuk, feltétlenül feltét lesz.

Dió

A dió amellett, hogy nagyon finom még egészségünkre is kedvezően hat. Magas az energia- és fehérjetartalma, de tekintsük meg miből mennyit tartalmaz (100 g):

energia: 645 kcal
fehérje: 18,6 g
szénhidrát: 11,7 g
zsír: 57 g

Kitűnő magnézium- és cinkforrás, de káliumot, vasat, foszfort és kalciumot is nagy mennyiségben tartalmaz. Vitaminok közül A-, B-vitamin csoportot és E-vitamint is rejtenek az érett diószemek. Kiemelendő jó tulajdonsága még, hogy jelentős az omega-3 zsírsav tartalma, amit szervezetünk nem tud előállítani, de szükséges az egészséges működéséhez.

Az egyik legkedveltebb sütemény alapanyag, de salátáinkat is fel tudjuk dobni egy kis pirított dióval.

Édeskömény

A zeller félék családjába tartozó növény. Több fajtája létezik, zöldségként az olasz vagy gumós édesköményt használjuk, egyéb fajtái kiváló fűszer- és gyógynövények. Nézzük mit tartalmaz (100 g):

energia: 31 kcal
fehérje: 1,2 g
szénhidrát: 7 g
zsír: 0 g

Káliumot, foszfort, kalciumot, magnéziumot, mangánt tartalmaz. Nyersen jó C-vitamin forrás, de tartalmaz némi A-vitamint is. Konyhai alapanyagként használhatjuk salátákba, zöldség mártogatósnak, párolt változata kiváló köretnek. Ánizsos aromája különleg ízvilágot kölcsönöz a belőle készült ételeknek.

Folyt.köv.
 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük