Mézédes átfolyás 4. – avagy mi fán terem a szénhidrát?

A cukorbetegeknek azért kell a szénhidrátokra odafigyelni, mert nekik szénhidrát anyagcseréjük rossz állapotban van. A szervezetük nem tud alkalmazkodni egy extra adag cukor bevitelére. Így ezt kívülről kell kontrollálni, ezért fontos meghatározni, hogy mennyi szénhidrátot ehet meg, aki cukorbeteg.

Ez egy kis ismétlés volt az előző részből. Most pedig nézzük, miben van szénhidrát.

Gabona és lisztes áruk

A fő szénhidrát forrásunk a gabona és a belőle készült termékek, azaz a lisztes áruk. A különböző tésztafélék pl.: száraztészták, kenyér és péksütemények, cukrászipari és házi sütemények, köretek (rizs, gersli, stb.). Ezek a termékek főleg szénhidrátot tartalmaznak, de található bennük fehérje is. Velük kell óvatosan bánni, szénhidráttartamukat számolni szükséges. A teljes kiőrlésű lisztből készült termékeket érdemes választani, hogy tegyünk valamit az egészségünkért.

Zöldségek

Az étrend gerincét a zöldségeknek kell kitenni. A legtöbb zöldségnek alacsony az energia- és szénhidráttartalma, rosttartalmuk jelentős, így fogyasztásuk kedvező a diétában. Nézzünk néhány példát, hogy melyeket célszerű választani:

Leveles zöldségek: ezeknek a leveleit használjuk ételkészítésre pl.: saláta, paraj.

Káposztafélék: Közös jellemzőjük, hogy leveleit, szárát vagy virágát fogyasztjuk pl.: fejes káposzta, vöröskáposzta, kelkáposzta, karalábé, karfiol, brokkoli, bimbóskel, kínai kel, bordás kel.

Kabakosok: A kabakosok nagy víztartalmú, frissítő hatású zöldségnövények. Jelentősebb tápértékkel csak a sütőtök rendelkezik, pl.: spárgatök, cukkini, csillagtök, uborka.

Hagymafélék: Módosult földalatti szárát használjuk a főzéshez vagy saláta készítéshez pl.: vöröshagyma, fokhagyma, póréhagyma, metélőhagyma.

Gyökérzöldségek: Megvastagodott gyökerét fogyasztjuk pl.: sárgarépa, petrezselyem, pasztinák, zeller, retek, cékla, torma.

Burgonyafélék: Módosult szárát vagy bogyós gyümölcsét készítjük el különböző módon pl.: paradicsom, étkezési paprika, burgonya, tojásgyümölcs.

Hüvelyesek: Jellemzője a pillangós virágszerkezet. A hüvelytermésű növények közé tartozik, magas a fehérje és B-vitamin tartalma pl.: zöldborsó, veteménybab, lóbab.

Szóval a zöldségek nagy részét nyugodtan lehet úgy fogyasztani, mint bárki más, azonban van néhány kivétel: burgonya, gyökérzöldségek, sütőtök, hüvelyesek. Az ő szénhidráttartalmukat sajnos bele kell számolni a meghatározott napi mennyiségbe. 

Elárulok egy titkot: azt az alapanyagot, amiből 100g-ban max. 4g szénhidrát van, nyugodtan lehet fogyasztani. A gabona félék és a belőlük készült termékek szénhidráttartalmát mindig számolni kell. 

Gyümölcsök

A gyümölcsöknek is fontos szerepe van a cukorbetegek étrendjében, hiszen fontos vitamin és ásványi anyag forrásaink. De mivel a gyümölcsök egyszerű cukrokat tartalmaz, figyelni kell a bevitt mennyiségre.

Sajnos a gyümölcsök szénhidráttartalmát mindig bele kell számolni a napi szénhidrát mennyiségbe. A bogyós gyümölcsöknek a legalacsonyabb a szénhidráttartalma, a szőlőnek és a banánnak pedig a legmagasabb. Ez utóbbi kettőből csak nagyon ritkán lehet fogyasztani. Kerülendő kategória! 

Egy jó tanács a kedves rokonoknak és barátoknak, ha cukorbeteghez mennek látogatni, a gyümölcs jó ötlet, csak ne banán és szőlő legyen😊.

Tej és tejtermékek

A tej és a tejtermékek is tartalmaznak cukrot, és mivel még oldott állapotban is van, gyors felszívódású. A tej, joghurt, kefir, tejföl, túró szénhidráttartalmát számolni kell.

A végére egy jó hír: a sajtoknak nincs számottevő szénhidrát tartalma, viszont a zsírtartamára oda kell figyelni.

A következő részben körbejárjuk, hogy még milyen tápanyagokra kell figyelni.

Folyt. köv.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük