7+1 tipp vásárláshoz koronavírus idején

Remélem otthon maradtál kivéve, ha olyan a munkád, ami nem teszi lehetővé ezt az állapotot. Miközben mi is itthon vagyunk a koronavírus miatt, sok minden forog a fejemben. Hol is kezdjem? Kezdem ott, ami leginkább témába vág, az egészséges, kiegyensúlyozott táplálkozásnál. 

Ahhoz, hogy szervezeted jól működjön, védekező rendszered fel tudja venni a harcot a különböző betolakodókkal, jól kell táplálni. Most is szükség van friss zöldségekre és gyümölcsökre. A boltba most is el kell menni, hacsak nem vagy olyan szerencsés, hogy működik a házhoz szállítás szolgáltatás. Tehát ezek az alapanyagok beszerezhetőek.

Összegyűjtöttem Neked ehhez 7+1 tippet, amire érdemes figyelni a vásárláskor a koronavírus időszakában:

1. Természetesen NE az egész család menjen el a boltba veled!

Gondolom, ehhez nem kell sok magyarázatot fűznöm. Jelenleg nem a családos shopping-olások ideje van.

2. A higiéniára nagyon vigyázz!

Ezen belül a legfontosabb, hogy: 
  • minél többször moss alaposan kezet
  • a csomagolt termékeket mosd meg, mielőtt beteszed a hűtőbe
  • tüsszentéssel, köhögéssel, távolságtartással kapcsolatos szabályokat vedd komolyan és tartsd be!
  • szájmaszkot, és gumikesztyűt az használjon, aki ettől biztonságban érzi magát. Itt megjegyzem, hogy csak a helyesen viselt szájmaszk véd. Azt a célt szolgálja, hogy a viselő kevesebb kórokozót juttasson a levegőbe, tehát a többieket véded.
  • A gumikesztyű pedig csak addig véd, amíg hozzá nem érsz a szemedhez vagy a szádhoz. A gumikesztyűvel is átvihetjük a kórokozót az egyik tárgyról a másikra vagy magadra. Nem feleslegesek csak helyesen kell használni őket.

    3. Ne csúcsidőszakban menj vásárolni!

    Most ne a megszokások alakítsák a napi rutinodat! Egyszer a héten kicsit korábban kelhetsz és ilyenkor mész bevásárolni. Talán nem olyan nagy fáradság. Az is lehet, hogy kellemesebb lesz a vásárlás. 

    Mit vásárolj?

    Személy szerint nem javaslom a készételeket vagy készétel konzerveket. Most több idő juthat az egészséges ételek elkészítésére. Ha van gyerkőcöd, megpróbálhatod bevonni a főzésbe. A matematika és a környezetismeret tantárgyak gyakorlati szemléltetésére is jó terep. 

    Szóval ott állsz a boltban és filózol, mi kerüljön a kosárba.

    Például:  

    • kenyér, család mérettől függően 2-3 db, lehetőleg valamilyen teljes kiőrlésű

    4. Vásárolj minél többféle zöldséget és gyümölcsöt!

    A zöldségek és gyümölcsök nagy része eláll a hűtőben 2-4 napig, de akár egy hétig is. Természetesen függ a minőségétől. Ezeknek még hűtő se kell, elég egy hűvös kamra, garázs, pince vagy tárolóhelység:

  • hagymafélék
  • sárga- és fehérrépa
  • burgonya
  • batáta
  • csicsóka
  • káposztafélék
  • alma 
  • körte
  • narancs
  • kivi. 
  • Persze végtelenségig ők sem bírják, de 1 hétig biztos kitartanak. Valljuk be őszintén, 1 hét múlva azért szívesen elmegyünk vásárolni .

    Van egy-két zöldség, gyümölcs, ami jobban szereti a hideget pl.: paprika, uborka, retkek, cékla, karfiol, brokkoli, saláták, ananász, mangó stb. A bogyós gyümölcsök tényleg csak pár napig bírják, ezeket célszerű aznap vagy másnap elfogyasztani.

    5. Válaszd a teljes kiőrlésű liszteket és a hüvelyeseket!

    Akkor térjünk át a lisztes és szárazárukra! Tegyük a szívünkre a kezünket és ismerjük el, hogy van pár kg lisztünk mindig tartalékban. Szerintem itt is elég max. 4-5 kg-ot vásárolni. Legyen benne:

  • teljes kiőrlésű liszt és 
  • zabpehelyliszt szintén. 
  • A rizsnél választhatunk barna rizst is. 
  • Ha esetleg teljesen lefosztották volna a polcokat, nézzük meg a reform gondolát, hátha hagytak még egy kis:

  • quinoat
  • kölest
  • hajdinát
  • búzakorpa, zabkorpa.
  • Érdemes pár zacskó száraz hüvelyest is beszerezni. Sokféleképpen használhatod a:

  • babot
  • lencsét
  • csicseriborsót. 
  • Például levesnek, krémeknek vagy akár köretnek, salátákba. Ne feledkezünk el a tésztafélékről sem! Itt válasszuk a:

    • durum-, vagy teljes kiőrlésű tésztákat.

    A konzervekkel kezdtem. Bevallom, néhányat én is veszek, például:

    • paradicsomkonzervet
    • sűrített paradicsomot
    • kukorica konzervet
    • csicseriborsó konzervet

    de ezeket még gazdagítom valamilyen friss alapanyaggal. Szóval jó, ha van néhány a spájzban.

    6. NE FELEJTS EL VENNI zabpelyhet! 

    Jó kis reggelit készíthetsz belőle, sütibe is finom és kitűnő rostforrás. Nálunk a gyerekek és a felnőttek is szeretik a zabkását friss gyümölccsel és mézzel. Egy kis fahéjjal is megbolondíthatod.

    7. Húsok közül válaszd a sovány részeket!

    Például:
  • csirke-, pulykamell, egyszer-egyszer a combja is lehet. 
  • Sertéshúsból a karaj, comb, ha nagyon ünnepit szeretnél, akkor ott a szűzpecsenye. 
    • A marhahúsból is válasszuk inkább a comb részeit (felsál, fekete-, fehérpecsenye). 
    • A felvágottakból a soványabb, legalább 90-95% húst tartalmazókat tegyük a kosárba. 

    Nagyobb mennyiséget csak akkor vegyél, ha van mélyhűtő kapacitásod. 

    Személy szerint úgy vásárlok, hogy egy héten egyszer kelljen boltba menni. A boltok nyitva vannak, vásárolni lehet, így felesleges több hónapra betárazni. A mennyiségeket nem lehet általánosan meghatározni, hiszen vannak, akik 7-8-an élnek egy háztartásban, mások pedig csak egyedül vagy kettecskén. Szóval az ésszerűség határain belül vásároljunk, mert amit megveszünk, azt el is kell fogyasztani.

    7+1. Élesztő helyett kovászolj!

    Egy másik kardinális kérdés lett az élesztő. Szerintem akár jó is kisülhet belőle, hogy hiánycikk és pont van egy kis időd. Ki lehet próbálni a kovászkészítést! Most nálunk is újra kovászos kenyér készül, mindenki legnagyobb örömére. Ha érdekel téged is a téma, a következő részben erről írok.

    Maradj otthon!

    Vélemény, hozzászólás?

    Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük